החלפת סוללה במחשב נייד

לסוגים ודגמים שונים של סוללות יש מחזורי חיים שונים. משך הזמן שלוקח לסוללה להתרוקן תלוי בסוג החומר ממנו היא עשויה, במספר התאים שהיא מכילה ובגורמים נוספים. חיי הסוללה נקבעים בעיקר (אך לא רק) על ידי אופן השימוש במחשב.

ככלל, סוללת מחשב נייד של גיימר תהיה בעלת אורך חיים קצר יותר מאשר סוללת מחשב נייד של סופר, שעיקר עבודתו היא כתיבת ספרים במחשב.

בהנחה שאתם לא תמיד ליד שקע חשמלי – ככל שהמחשב עובד קשה יותר וככל שהוא זקוק ליותר אנרגיה, כך השימוש במחשב מצריך מחזורי טעינה רבים יותר של הסוללה. זה מוביל לתוחלת חיים קצרה יותר של הסוללה, ולצורך למצוא תחליף לסוללת המחשב הנייד בתדירות גבוהה יותר. סוללות מחשב נייד נעות בספירת התאים בין 3 ל-12 תאים, כאשר 6 תאים זה הסטנדרט היום ברוב המחשבים.

חיי הסוללה של סוללה חדשה הם כ 2.5 שעות בשימוש בתנאים ממוצעים. וזה הולך ומתקצר ככל שהסוללה מתבגרת. ככלל, מחשבים ניידים קטנים יותר, כמו אלה בגודל 10 אינץ', יצרכו פחות אנרגיה מאשר מחשבים ניידים גדולים יותר בגודל 15 או 17 אינץ'.

גורמים אחרים שיכולים להשפיע על חיי הסוללה של המחשב הנייד שלך כוללים את אופן השימוש שלך בו, אילו תוכנות והגדרות מערכת יש לך ובאיזה סוג של סביבה אתה מניח אותו (בעיקר קשור לטמפרטורת החדר ומידת האוורור בסביבת המחשב). בנוסף, האופן שבו אתה מאחסן את המחשב הנייד שלך כשאינך משתמש בו, יכול גם להשפיע על אורך חיי הסוללה שלו.

טיפ: כאשר הלפטופ אינו בשימוש – כדי לחסוך כסף ולהאריך את חיי הסוללה, אנו ממליצים שהמחשב לא יהיה מחובר לחשמל במשך כל הזמן הזה. אם אתה יודע שלא תשתמש בו לתקופה ארוכה, האידאל הוא לטעון או לפרוק את הסוללה לכ 50%, לנתק מהחשמל, לכבות את המחשב ולאחסן אותו במקום יחסית קריר, ובוודאי ללא שמש ישירה.

למרות זאת, לא משנה כמה טוב נשמור על הסוללה ונעבוד צעד אחר צעד, הסוללה בסופו של דבר נגמרת, והצורך להחליף את הסוללה של המחשב הנייד הוא בלתי נמנע.

כמה עולה להחליף סוללת מחשב נייד?

עלות סיפור מסוג זה נעה בין 350 ל-900 ש"ח. תוהים מדוע טווח המחירים הרחב? ובכך הדגם הספציפי של המחשב שלך הוא שקובע את עלות הסוללה החדשה הדרושה לך לצורך עבודה תקינה של המחשב. כל יצרן מחשבים (אסוס, HP וכו’) מייצר דגמי מחשבים בלעדיים לו וכך המקרה גם בכל הנוגע לסוללות. כמובן שעל מחיר הסוללה מתווספת עלות העבודה משום שפעמים רבות טכנאי מחשבים הוא שמבצע את ההחלפה.

תיקון סוללות לפטופ – עד כמה זה משתלם אם בכלל?

לפני שתחליף את הסוללה של המחשב הנייד שלך, עליך לשקול לתקן אותה.

האם אפשר בכלל לתקן סוללה במצב פגום? האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו תיקון שכזה?

עלות תיקון לסוללת מחשב יכולה לנוע בין 250 ל-450 שקל (פחות או יותר). כך שלמרבה ההפתעה, בהשוואה להחלפה בחדש, יש מקרים שבהם תיקון דווקא יכול לצאת זול יותר.

אבל, לפעמים אין שום דבר שאתה יכול לעשות בקשר לסוללה.

לדוגמה, אם הסוללה נראית מנופחת, כנראה שהיא סבלה מחימום יתר ולכן לא מומלץ להמשיך להשתמש בה מכיוון שהדבר עלול לגרום נזק לחלקים אחרים של המחשב.

סוללות למחשב נייד יכולות להתחמם מדי ולהוביל לתרחיש שבו תצטרך להחליף את לוח האם או כרטיס הזיכרון. ובמקרים מסוימים, המחשב אפילו עלול להתפוצץ!

להלן הגורמים הנפוצים ביותר לבעיות סוללה וכיצד ניתן להימנע מהם.

יכולות להיות מגוון בעיות עם הסוללות. להלן כמה מהסיבות הנפוצות ביותר:

שחיקה טבעית ובלאי:

למרבה הצער, איננו יכולים למנוע מסוללת המחשב “להזדקן” ולהישחק עם השנים. תקופת העבודה התקינה נמשכת בדרך כלל 2-3 שנים, אבל זה יכול להיות גם קצר יותר או ארוך יותר במקרים מסוימים. החלפת הסוללה ללפטופ שלכם היא דבר פשוט ומהיר לעשות. אלה מכם שמחשיבים את עצמם מומחים למחשבים בוודאי יוכלו לעשות זאת בעצמם ללא בעיות מיוחדות. במידה ואין לכם הבנה גדולה בנושא, מוטב להשאיר את העבודה עבור טכנאי מחשבים.

הטענת יתר של הסוללה:

אם אתה מטעין את המחשב הנייד שלך זמן רב מדי מבלי לקבוע גבול, הסוללה עלולה להינזק. ישנם מקרים בהם שקע הטעינה אינו תקין והורס את הסוללה. זה תמיד רעיון טוב לבדוק ולהחליף את כבל הטעינה אם הוא מתבלה מדי.

מחשב נגוע בווירוסים / תחזוקה לקויה:

כאשר יש וירוסים במחשב או פשוט יותר מדי תוכנות שרצות ומעט מדי משאבים פנויים – זה עשוי לצרוך אנרגיה רבה ולמעשה כך נוצר עומס יתר על סוללת המחשב, וזה כבר עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. אומנם לא מדובר כאן בגורם מס’ 1 לתקלות בסוללות מחשב אבל כן מדובר במצב שאתם צריכים להיות מודעים אליו ולנסות להימנע מלהגיע לשם. במילים אחרות כדאי לתחזק את המחשב כמו שצריך כדי למנוע תקלות מיותרות.

שימוש במטען לא מתאים:

האם החלפתם את המטען המקורי שקיבלתם עם המחשב שלכם במטען חלופי? הבעיות שאתם חווים עם הסוללה בסבירות לא מבוטלת נובעים בגלל זה. כיום ישנם מטענים חלופיים איכותיים מאוד וזאת עיסקה משתלמת ברוב המקרים אך עדיין יתכנו בעיות עם מטענים אוניברסליים מסוימים או מטען חלופי ישן מאיכות נמוכה. הסכנה העיקרית היא שהמטען עלול לשלוח עוצמה גבוהה מדי של זרם ביחס למה שהמחשב תוכנן לעמוד בו וכך למעשה הסוללה עלולה להינזק עד כדי מצב של חוסר תפקוד.

המאמר נכתב בשיתוף עם  י.ד.ע. מחשבים המציעים למכירה סוללות למחשב ממגוון יצרנים ודגמים וכל זאת במחירים נוחים לכל כיס. נכון למועד פרסום שורות אלו, באתר של י.ד.ע מחשבים תמצאו סוללות המתחילות ב-255 ש"ח ויכולות להגיע עד 531 ש"ח, כאשר רוב הסוללות המוצעות למכירה יעלו לכם בסביבות ה-295 ש"ח.