התמכרויות למסכים – טיפול בהתמכרות למסכים

בחברה שלנו אנחנו נמצאים בפני המסכים בכל רגע נתון, החשיבות של המסכים בחיינו גדלה אך גם התמכרות למסכים יכולה לגרום לנו לסבל. המחשב, הסמארטפון והטלוויזיה – לא קל לנו לסגת מהם ולהתאפק מלהשתמש בהם יותר מידי זמן. חשוב לדעת כיצד לטפל בהתמכרות למסכים על מנת לחזור לחיי יום יום שפויים ורגועים.

1. המטרה של טיפול בהתמכרות למסכים
המטרה העיקרית של טיפול בהתמכרות למסכים היא לפתח מודעות מספקת לסימני ההתמכרות. בשלב המוקדם, יכול להיות חשוב לבחון את המצב הנפשי של האדם ככל שהוא מושפע מההתמכרות.

2. סימני התמכרות למסכים
סימני התמכרות למסכים הם ההתנהגויות והרגשות שמשתלטות על האדם עם השימוש במסכים בתדירות גבוהה. מדובר על כמויות גדולות של זמן שעוברות בשימוש במחשב, סמארטפון וטלוויזיה. אי יכולת להפסיק להשתמש במסכים או להתנתק מהם, רגשות של חרדה ומתח כאשר יש חוסר זמן להשתמש במסכים או בעת אי-זמינות שלהם – כל אלו מעלים את התחושה שבלעדי התקשרות למסכים החיים אינם "מלאים".

התמכרות למסכים יכולה לפגוע בטווח ארוך בנושאים כמו הורדת ביצועים בבית הספר, בעיות תקשורת עם המשפחה והתבודדות בעולם הוירטואלי במקום לתקשר עם העולם האמיתי והאנשים מסביב.

במקום לשקוע להתמכרות למסכים עדיף לנצל גם את זמן המסכים בצורה יצירתית שמערבת תקשורת אנושית. כך במקום להתבודד אפשר להקדיש זמן לפעילויות אחרות, כגון משחקי מחשב נעימים לבילוי משפחתי משותף וטריקים אחרים לחיזוק התקשורת המשפחתית. יש לזהות סימני התמכרות למסכים ולנקוט בסדרה מתאימה של צעדים לטיפול ולהתמודדות עם התמכרות למסכים בצורה בריאה המבוססת על פעילות נכונה ושימו חכם ומודע במסכים.

3. ההשפעות השליליות של התמכרות למסכים
התמכרות למסכים עשויה לגרום להשפעות שליליות על חיי היום-יום והבריאות הפיסית והנפשית של האדם. לפי מחקרים, שימוש במסך טלוויזיה או סמארטפון עשוי לגרום לקשיים בשינה, חוסר עייפות וקשיים בהירדמות. עוד נדרש מחקר על ההשפעות הארוכות טווח של התמכרות למסכים, אבל יש מספר השפעות שלמדנו עליהן עד כה.

ההתמכרות למסכים משפיעה על היכולת להתמקד במטלות אחרות והיכולת לטפל במטלות חשובות בצורה יעילה. זאת עשויה להביא לכך שילדים יכולים להתקשות בביצוע עבודות בבית הספר ואפילו בתפקוד היום-יומי. השימוש במסכים בצורה מוגזמת עשוי לגרום גם לכאבי צוואר, גב ועייפות, כאשר האדם משתמש במסכים למשך זמן ממושך. אפילו העור עשוי להיות יבש יותר כתוצאה מכמות הזמן שהאדם מבלה בפני המסך.

למרות כל זאת, יש דרכים להשתמש במסכים בצורה נכונה ולהיגמל מההתמכרות למסכים. זה עשוי לכלול הגבלת זמן השימוש במסכים, הקפדה על הפסקות, וחיפוש פעילויות אלטרנטיביות לזמן שעובר מול המסכים. יכולת לגמול מאפשרת לאדם לחזור לחיים נורמליים ולהנות מכל היתרונות שמסכים יכולים לספק, בלי שינזק חיי היום-יום והבריאות.

4. טיפים להפעלת השימוש הנכון במסכים
טיפים להפעלת השימוש הנכון במסכים הם כלי עז מאוד במגמת המניעה והזדהות עם החשיבה הנכונה והפעולה המתאימה שתפעיל השפעה חיובית על הנפש והגוף. התחלה טובה זו מתחילה בהכרת הטכנולוגיות הזמינות לנו ובעומק המודעות לעצמנו ולמה שאנחנו מחפשים וצריכים מן המסכים. לכן, חשוב להגדיר בצורה חכמה את השימוש שלכם באינטרנט – הפסקת צפצוף המייל ברקע, ביטול התרעות לעדכונים שלא חשובים, וכדומה.

5. איך לגמול ילדים מהתמכרות למסכים?
גיל היום הוא גיל הטכנולוגיה וילדים ונוער משתמשים במכשירים דיגיטליים זמן רב יותר ביחס לדורות הקודמים. מכיוון שכמעט כל מכשיר זמין לכל הגילאים, בעיות התמכרות למסכים אינן מגבלות לילדים בלבד, גם מבוגרים מתמכרים לכל מכשיר שזמין להם. איך ניתן לגמול מהתמכרות למסכים?

הפתרון הוא להחליף את הפעילויות הצפייה במסכים בפעילויות רלוונטיות יותר ונעימות כמו: משחקי יצירה בפרקטיקה, ספורט ופעילות חיצונית, קריאת ספרים או ספרי מתח ופסיכולוגיים, קורסים אונליין או מאזינת למוסיקה איכותית. יש להשקיע מבחינת הורה, זמן וכלי כדי למצוא פעילויות משעשעות ומעניינות לילדים ונוער.

עוד דרך לגמול מהתמכרות למסכים היא באמצעות שני מקורות לקשרים אמיתיים . יש לעורר לילדים ונוער את המוטיבציה לצאת לחצר/פארק, להוציא את הכלב לטיול, להיפגש עם חברים למשחק/חדשות ולבנות קשרים ויחסים אמיתיים במקום לצפות במסכים. כמו כן, כדאי להגדיר כמה זמן יש לצפות במסך ולהתאים את הערכים המשפחתיים עם קהילת המשפחה בטווח זמן.

מיומנות היא לבודד את הזמן שהילדים והנוער משתמשים במכשירים דיגיטליים ולהתחיל להציע להם פעילויות מתאימות ובריאות לטווח זמן קצר. מטרתו לאט לאט לחזור לרוטינה ההיסטורית לחיוב ויחד עם זאת גם להשתמש בטכנולוגיה ופעילויות דיגיטליות בצורה בריאה יותר, אך הפעילות הזו אינה יומיומית ואך ורק חכמה.

6. הקשר בין התמכרות למסכים ובעיות תפקודיות
התמכרות למסכים עשויה להשפיע על התפקודיות של המשתמש. לפי מחקרים, שימוש יומיומי בסמארטפון ובמסכים נוספים יכול לגרום לבעיות קשורות לתפקודיות כגון קשיים בהבנת ההוראות, ביצוע משימות מסוימות ובכישורי התקשורת. זה עשוי להשפיע על ביצועים במקום העבודה, בבית הספר ואפילו בחיים הפרטיים. בנוסף, תפקודיות רגשית עשויות להיפגע כתוצאה מהתמכרות למסכים, והילדים עשויים להפוך לפחות רגישים למצבי רגש של אנשים אחרים ולקשור ביניהם.